Paul van der Zwaan (Quick): “Wij doen het op onze manier, zonder ons druk te maken over geld of randzaken”

Degradatie is nooit leuk, maar bij Quick bleef de rust bewaard. Trainer Paul van der Zwaan kijkt met vertrouwen naar de toekomst en ziet zijn ploeg groeien in de 4e Divisie B. Zondag wacht de altijd beladen Haagse derby tegen HBS, een wedstrijd die volgens hem “altijd iets extra’s” heeft.
Paul, toen min of meer vaststond dat Quick zou degraderen, wat waren de eerste stappen richting dit seizoen?
“De degradatie was natuurlijk heel vervelend, maar zeker niet rampzalig. Quick werkt al jaren vanuit een duidelijke visie en beleid. De club weet precies wat ze wil en wat ze kan. Dat zorgt voor stabiliteit en duurzaamheid. Natuurlijk zijn we ambitieus en willen we op zo hoog mogelijk niveau spelen, maar wel binnen de grenzen van die visie.
Na vorig seizoen zijn we dus gewoon doorgegaan met onze lijn. Uiteraard hebben we als staf geëvalueerd en waar nodig aanpassingen gedaan – zoals we dat ieder seizoen doen. Daardoor was het ook niet verontrustend dat we dit seizoen wat wisselvallig zijn begonnen. We zijn met een relatief nieuwe groep gestart, en dan hoort het smeden van een team – zowel qua speelwijze als dynamiek – er nu eenmaal bij.”
De start is wat wisselvallig. Had je dat verwacht?
“Ja, eigenlijk wel. Zoals ik zei: met een nieuwe groep moet je weer bouwen. Dat kost tijd. Wisselvalligheid is dan niet iets waar je van schrikt, maar iets dat bij de ontwikkeling hoort. Het belangrijkste is dat we vooruitgang boeken, zowel als team als in onze speelstijl.”
De 4e Divisie B lijkt een aantrekkelijke en sterke competitie, waarin de Rotterdamse clubs de toon zetten. Is geld daar de bepalende factor?
“Of geld bepalend is, vind ik totaal niet relevant. Wij betalen niet en doen het op onze manier. Dat is waar wij ons op focussen. Het heeft geen enkele zin om me bezig te houden met zaken waar ik geen invloed op heb. Wij werken met onze eigen middelen en volgens onze eigen waarden, en daar zijn we trots op.”
Tegenstander HBS doet het verrassend goed. Hoe kijkt Quick naar die derby van zondag?
“Dat ze het goed doen is mooi voor hen, en ik gun het ze van harte. Maar het heeft geen invloed op ons. Wij moeten blijven doorontwikkelen, stabieler worden en uitgaan van onze eigen kwaliteiten. Natuurlijk is het een speciale wedstrijd. De derby leeft altijd, bij spelers, staf en supporters. Ik heb hem nu vier keer meegemaakt, en dat waren stuk voor stuk fantastische duels – zeker omdat we ze allemaal wonnen.
De kunst is om je niet te laten meeslepen door emoties of randzaken. Dat is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. Uiteindelijk draait het ook hier gewoon om drie punten.”
Hoe ervaar jij deze wedstrijden persoonlijk langs de kant?
“Het zijn geweldige wedstrijden om mee te maken. De sfeer, de spanning, het publiek – dat maakt het bijzonder. De entourage zal zondag ongetwijfeld weer groots zijn, en dat is mooi om mee te maken. Maar uiteindelijk moeten wij gewoon doen wat we altijd doen: gefocust blijven op onze eigen taak.”
Telt alleen het resultaat zondag, of is de manier van spelen ook belangrijk voor jou?
“Beide. Natuurlijk wil je altijd winnen, zeker in een derby. Maar de manier waarop is minstens zo belangrijk. We willen als team herkenbaar en met lef spelen. Dat is waar we naartoe werken, en dan komt het resultaat vanzelf.”
