KNVB stuurt open brief aan gemeenten

De KNVB heeft een advertentie in het Algemeen Dagblad laten plaatsen waarmee de voetbalbond de gemeenten oproept om te (blijven) investeren in de verenigingen. Deze advertentie met de titel ‘Voetbal is meer dan een sport’ benadrukt de maatschappelijke impact van het voetbal op het moment dat gemeenten nieuwe coalitieakkoorden samenstellen.

De advertentie is een open brief, ondertekend door de directeur amateurvoetbal Jan Dirk van der Zee, die ook rechtstreeks gestuurd wordt naar alle gemeenteraadsleden: ‘Wie investeert in de sport behaalt winst in de wijk, op school, in de zorg én op het veld. Geef de vereniging in jouw gemeente daarom de komende jaren de aandacht die het verdient. Te beginnen met een basisplek in het coalitieakkoord.’

Meer dan een spel

De bijna 3.000 voetbalverenigingen verbinden 1,2 miljoen voetballers, 400.000 vrijwilligers en talloze bezoekers van de sportcomplexen. Dit fysieke sociale netwerk levert bovendien een enorme maatschappelijke bijdrage aan de gezondheid, ontwikkeling en vorming van de Nederlandse samenleving. Volgens het SROI-model van de UEFA bedraagt de waarde van het amateurvoetbal voor de Nederlandse samenleving ruim 5 miljard euro. Dit gaat om onder meer besparing op zorgkosten, betere onderwijsprestaties, toename in arbeidsproductiviteit, afname van ziekteverzuim en misdaadpreventie. Daarmee zijn de opbrengsten van sport en bewegen 2,5 keer zo hoog als de kosten.

Elke gemeente heeft minimaal één voetbalclub waar de inwoners samen sporten of samenwerken als vrijwilligers, die zo nieuwe contacten en/of nieuwe vaardigheden opdoen. Het voetbal brengt de mensen samen en daarmee is voetbal meer dan een sport.

Hieronder de advertentie: